Reviews of the solo cd with works by Danish Women composers:

For those of you with a penchant for obscure corners of the repertoire here’s one for your wish-list. The disc features three names which are probably as unknown to you as to me. These are fine performances which do all they can to give these composers a real chance of some kind of appreciation.

 

Well, perhaps it’s Penderup’s marvellous performance or the fine, realistic and clear recording but I certainly never felt that, because while listening everything, including the inner lines, so clearly brought out, to me seemed to be well articulated and rich.

 

Cathrine Penderup, quite rightly, believes in this music. There is no doubt that it all deserves more than just this single hearing. There is much more to come if it can be recorded. She has recorded with Iben Vestergärd the complete works of Danish composer Emma Hartmann (d.1851) for voice and piano; so promoting music by women is a priority for her. When it is of such good quality - as are most of these piano pieces - she deserves much success. 

 

Gary Higginson, MusicWeb International

 

I would like to hear more of her music, especially if played with such commitment and élan as here.

Penderup plays with palpable involvement and verve, and the recording is nicely balanced throughout, clear without being too resonant.

 

Guy Rickards, International Piano Jan/Feb 2010

 

 

 

 

Årets 5 bedste cd'er

 

Der har været meget at vælge mellem, og det er svært lige at plukke 5 cd'er ud af den strøm af gode udgivelser, 2009 har budt p�. Men her er nogle af mine favoritter:

 

Pianisten Cathrine Penderup har indspillet en CD med tre kvindelige komponister fra det 19. og 20. århundrede:

 

Nanna Liebmann (1849-1935) var pianist og pædagog. "Thème passionné et variations" er smuk, højromantisk musik, men samtidig med markant temperament og styrke.

Benna Moe (1897-1983) var en alsidig dame, der opnåede en lang karriere som organist, pianist, komponist og sanger, også inden for den populære genre. I slutningen af 1940'erne optrådte hun med det berømte kinoorgel i Palladium biografen. Hun var god til at improvisere og til at opfinde fantasifulde melodier. Hendes "Instruktive etuder" er lette og elegante med iørefaldende temaer: Bækkens brusen, Tarantellens hurtige danserytmer.

Hilda Sehested (1858-1936) komponerede flere værker i senromantisk stil, men blev senere påvirket af Debussy og impressionismen. Sonaten er fra hendes romantiske periode og er teknisk meget dygtigt og kompositionsmæssigt flot gennemført.

 

Åse Rørdam, Gladsaxe Bibliotekerne

 

 

New promising pianist: Cathrine Penderup

Last night � Wednesday 4 June 2003 � Mikael Lynnerup premiered his new project “Piano evenings� and Jeanne and I were lucky to be among his guests.

First pianist was Cathrine Penderup � a newly grauduated pianist from the RoyalDanishAcademy of Music � who took us through a stunning performance of works by Brahms, Shostakovich, Ravel, Gubaidulina and Beethoven.

Martin von Haller Groenbaek, OpenLife

 

 

 

Artikel (uddrag) vedrørende udgivelsen af cd med sange af Emma Hartmann:

MUSIKHISTORIE: I år fylder komponisten Emma Hartmann 200 år. Men det er de færreste, der overhovedet kender navnet. Pianist Cathrine Penderup og sopran Iben Vestergård har gravet i historien og fundet en kvindeskæbne fra guldalderen med længsel, kærlighed og sorg på hjerte

De to musikere har netop sendt cd'en "Emma Hartmann -- Complete Works" på gaden på forlaget ClassicO og er de første nogensinde, der har fortolket og indspillet den kvindelige komponists værker.

-- Det har været helt fantastisk at få lov til at støve et helt kapitel i den danske musikhistorie af, siger Iben Vestergård.

Emma Hartmann selv ønskede dog ingen opmærksomhed omkring sin person. Men frem skal hendes historie, mener Cathrine Penderup og Iben Vestergård. For den er et godt billede på en tid, hvor kvinder ofte undertrykte deres følelser og behov.

-- Emma Hartmann længtes efter et andet liv. Hun elskede sine mange børn højt, men hun ville noget andet. Hun ville musikken, men som kvinde dengang var hun låst fast. Derfor var der megen smerte i hendes liv, som hun blandt andet bearbejdede og udtrykte gennem musikken, siger Cathrine Penderup.

Emma Hartmann blev født i 1807 som datter af grossereren J.F. Zinn. Selvom det blot var til hendes almene dannelse, fik hun en grundig musikuddannelse i sang og klaver hos blandt andre komponisten A.P. Berggren.

Hun blev gift med komponisten J.P.E. Hartmann i 1829, og i deres hjem var nogle af datidens største kunstnere som H.C. Andersen, Niels W. Gade og B.S. Ingemann hyppige gæster.

Det var Cathrine Penderup, som stødte på Emma Hartmanns navn for knap 10 år siden. Hun blev kontaktet af en forsker fra Det Kongelige Bibliotek, som var i færd med en større undersøgelse af Emma Hartmann liv og musikalske værker. Forskeren fortalte Cathrine Penderup, at hun -- om end langt ude -- var i familie med Emma Hartmann. Siden da har Cathrine Penderup læst, undersøgt og opstøvet materiale om sin fjerne slægtning og tænkt, hvordan hun kunne vække Emma Hartmann og hendes musik til live.

Cathrine Penderup og Iben Vestergård giver koncert den 1. juni 2007 klokken 19.30 i Sankt Pauls Kirke i København i anledningen af cd-udgivelsen.

Johanne Duus Hornemann, Kristeligt Dagblad

 

 

Anbefaling af cd'en: Emil Hartmann Nordic and German Songs

Cathrine Penderup viser i sit akkompagnement en indsigt og kompetence, der på virtuos vis og med stort overskud støtter Iben Vestergård.

Karen Dalgaard, Optakt

 

Reviews of the cd Emil Hartmann Nordic and German Songs

Cathrine Penderup provides a spirited and sympathetic accompaniment.

John France, MusicWeb International 

 

Sympathie liesse sich zudem auf das solide Spiel der Pianistin Cathrine Penderup ausdehnen.

Christoph Zimmermann, Fono Forum 03/11

 

 

Review of Sarah Vibe-Petersens debut-cd:

 

On this cd Sarah Vibe-Petersen carries on the artistic passion of her saxophone playing, in a brilliant manner, with pianist Cathrine Penderup. This dynamic duo has adopted the name Duo Saxifraga. This ensemble has an intuitive connection in their performances that creates an electric excitement.

 

This is a superb performance for alto saxophone and piano.

There is a lovely give and take between the two artists allowing the charm of the piece to overtake the listener’s imagination.

 

The Duo Saxifraga deserves a standing ovation for this remarkable cd.

 

Saxophone Journal MayJune 2010

 

 

 

Review of concert held in Steingraeber House, Bayreuth (with Tobias van der Pals, cello):

 

h(Leopold) van der Pals was very productive. In the archive at Goetheanum (...) lies piles of compositions; among these are the here mentioned cello works. They sound impressionistic, late romantic, dramatically moving and melancholic out in the hall. Van der Pals was an authentic representative of the early modernism, whose extensive melodies and rumbling harmonies still attracts the listener.

Tobias van der Pals and Cathrine Penderup are the ideal interpreters of this complete mixture of construction and emotion: when the pianist caresses the keys, the cellist evokes the most delicate, fragile, actually moving sound from his magnificent instrument.h

Frank Piontek, Nordbayerischer Kurier 26th of May 2011

 

Reviews of the solo cd with works by Emil Hartmann:

Cathrine Penderup spielt die Werke Hartmanns differenziert, mit hellem, im Diskant leuchtendem Ton.

Gregor Willmes, Fono Forum april 2014

 

Cathrine Penderup er ude i feltarbejde med sin fordybelse i Hartmanns samlede klaverværker og er en glimrende ambassadør for denne miniaturekunst.

Magasinet Klassisk feb/april 2014

 

The easy-going charm of Emil Hartmann’s piano music is brought to life very warmly by Cathrine Penderup in this Danacord twofer……... Of the other pieces I’d particularly point to the Four Piano Pieces, Op. 31 which are both deft and delightful, not least the Canzonetta, which could be an encore piece if pianists only but knew it. Perhaps Penderup’s splendid playing will encourage some of them to take it up.
 
Jonathan Woolf, MusicWeb International, april 2014

 


Reviews of the cd for piano four hands with Tonya Lemoh:

De to pianisters særdeles nødvendige samarbejde kommer dog allerbedst til udtryk i Brahms’ ”Seksten små valse op. 39”. Veloplagt danser de tyve fingre hen over tangenterne, holder sig høfligt tilbage, tager en ordentlig svingom, puster lidt ud, og så et lille kniks til tak.

 

Mikael Krarup, Fyens Stifttidende

 

I enjoyed this CD of works for four hands on one piano. Each piece is beautifully played and skilfully interpreted. The sound quality is excellent as is to be expected from Danacord and the liner-notes give a good introduction to each work. I look forward to hearing this talented duo in the future.
  
John France, MusicWeb International, feb 2014